Penjelasan Mengenai Nikah Gantung & Perbandingan


Sebab – Sebab Biasa NIKAH GANTUNG dilakukan

l ) Suami masih belum mampu menyara sepenuhnya kos sara hidup isteri seperti SEWA RUMAH , PAKAIAN dan sebagainya .
ll) Pasangan yang masih lagi Belajar dan Menuntut .
lll) Belum bersedia memberi Komitmen sepenuhnya didalam menunaikan tanggungjawab berumah tangga .

Setelah majlis Akad Nikah berlangsung , kedua – dua pasangan harus tinggal berasingan sehingga benar – benar bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai Suami Isteri . Pada kebiasaan pasangan ini akan tinggal di rumah ibu bapa masing – masing 
.
Tujuan utama “ Nikah Gantung “ ini dilakukan ialah bagi mengelakkan berlakunya Perzinaan dan Lahirnya Anak Luar Nikah . Setelah kedua – dua pasangan ini melalui nikah gantung , mereka boleh bertemu , berdating dan bermesra . Malah jika melakukan sek pun sehingga melahirkan anak ia tidak salah dan tidak haram . Anak yang mereka melahirkan itu adalah “ SAH “hukumnya .
Walaupun mereka Nikah Gantung , mereka adalah pasangan suami isteri yang SAH di sisi Agama Islam dan undang – undang Kerajaan Malaysia .


PerkaraPasangan BertunangPasangan Nikah GantungSuami-Isteri Biasa
Berdua-duaanTak bolehBolehBoleh
Berpeluk, berciumTak bolehBolehBoleh
BersetubuhTak bolehBoleh. Nikah khitbah bertukar kepada nikah biasaBoleh
Tinggal serumahTak bolehBoleh. Nikah khitbah bertukar kepada nikah biasaBoleh
Kenduri kahwinBelum diadakanBelum diadakanSudah diadakan
Nafkah pengantin perempuanDari ayahDari ayah atau suamiDari suami


Maksud Nikah Khitbah atau Nikah Gantung

Khitbah bermaksud pertunanganNikah khitbah atau nikah gantung menyerupai pertunangan kerana pasangan tidak duduk serumah. Tapi nikah khitbah adalah pernikahan yang memenuhi syarat pernikahan yang biasa, cuma tak ada kenduri dan pasangan masih duduk berasingan (sebab itu sering dipanggil nikah gantung). Bezanya, pasangan yang bertunang cara biasa masih perlu menjaga had-had pergaulan sebab hubungan mereka belum sah. Tapi pasangan yang telah nikah gantung adalah pasangan suami isteri yang sah.
Nikah gantung bukan nikah yang dirahsiakan. Nikah rahsia dipanggil Nikah Siri, dari perkataan Arab, sirri yang bermaksud rahsia. Pasangan yang nikah siri akan merahsiakan pernikahan mereka dari Pejabat Agama atau dari keluarga, terutamanya wali pengantin perempuan.

Cara dan Syarat Nikah Gantung menurut Islam

Tak ada bezanya cara dan syarat nikah gantung berbanding pernikahan biasa. Rukun nikah perlu dipatuhi:
  • Pengantin lelaki
  • Pengantin perempuan
  • Wali
  • Dua orang saksi lelaki
  • Ijab dan kabul
Yang membezakan nikah gantung dari perkahwinan biasa ialah pasangan tidak tinggal bersama dan kenduri kahwin tidak diadakan sehingga pasangan bersedia untuk tinggal bersama seperti pasangan lain, atau berlaku senggama diantara mereka.
Dalam pada itu, pernikahan di mana pasangan tidak tinggal bersama tetapi mereka melakukan senggama dipanggil nikah misyar. Perkahwinan misyar pun memenuhi syarat-syarat sah nikah dan sering berlaku dalam poligami dimana isteri pertama tidak diberitahu tentang kehadiran isteri kedua.

Hukum Nikah Gantung

Oleh kerana nikah khitbah memenuhi semua syarat sah nikah, maka hukumnya ialah sah. Rasulullah dan Aisyah pun telah nikah khitbah untuk tempoh selama hampir 3 tahun. Maka ini membuatkan hukum nikah khitbah bukan saja sah, tetapi juga sunnah.

Syeikh Sayyid Sabiq r.hm menyebut : "Sesungguhnya Nabi s.a.w. berkahwin dengan Aisyah r.ha dan menggaulinya selepas 2 tahun (selepas akad nikah), dan ketika 2 tahun itu, Nabi s.a.w. tidak menanggung sebarang nafkah sehinggalah mereka bersama dan Nabi s.a.w tidak menggantikan apa yang nafkah yang gugur ketika 2 tahun (Yang berlalu)  tersebut".

Antara Nikah Gantung dan Bertunang

Bertunang adalah amalan lazim masyarakat kita. Tapi pertunangan bolehlah dianggap sebagai perjanjian untuk berkahwin. Perkahwinan belum lagi berlangsung. Hubungan diantara pasangan belum lagi halal. Mereka belum boleh berdua-duaan. kalau berlaku hubungan sek diantara mereka, mereka berzina.

Nikah gantung pula adalah pernikahan yang sah disisi hukum syarak, cuma mereka belum tinggal serumah seperti pasangan suami-isteri yang lain. Namun begitu, pasangan yang telah nikah khitbah bebas untuk berdua-duaan. Kalau berlaku hubungan sek diantara mereka, mereka tidak berzina kerana mereka telah berkahwin dengan sah.
Dalam masyarakat yang membenarkan lelaki dan perempuan bergaul agak bebas seprti dalam masyarakat di Malaysia ini, adalah lebih baik jika pasangan disatukan dengan nikah gantung, bukan ditunangkan, sementara menunggu hari kenduri kahwin dan pasangan berkenaan hidup bersama serumah.

Zina Semakin Berleluasa

Tidak dapat dinafikan bahawa ramai dikalangan remaja dan dewasa yang terlibat dengan zina. Ini dapat dilihat dari bilangan anak yang didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara tanpa nama bapa. Setiap anak yang didaftarkan tanpa nama bapa adalah anak yang dilahirkan diluar perkahwinan. JPN melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008 - tempoh 91 bulan. Ini bermakna bahawa purata lebih kurang 33,900 orang anak tak sah taraf dilahirkan setiap tahun, atau seorang anak tak sah taraf dilahirkan setiap 15 minit!
Kita tahu bahawa tak semua kes zina menghasilkan anak tak sah taraf. Mungkin dalam berpuluh kes zina, hanya satu yang berkesudahan lahirnya anak tak sah taraf. Dan kita tak tahu berapa ramai pula wanita yang hamil hasil zina, kemudian menggugurkan kandungan mereka. Ada juga yang berzina tapi bernasib baik - belum hamil. Yang lainnya pula mungkin mengamalkan salah satu cara perancang keluarga untuk mengelak dari hamil.
Jika ada 33,900 bayi tak sah taraf yang lahir dalam setahun, tentulah bilangan pasangan yang terlibat pun 33,900 pasangan juga. Dan jika satu anak lahir bagi hanya 15 pasangan yang berzina, ini bermakna bahawa 508,500 pasangan - atau lebih sejuta orang - hidup dalam zina! Amat jelas bahawa masalah yang dihadapi adalah besar! Nikah gantung adalah SALAH SATU cara yang dapat menyelesaikan masalah ini dengan berkesan, terutamanya di kalangan remaja.

Penjelasan Nikah Gantung - Alkuliyyah (2012) TV3

0 Response to "Penjelasan Mengenai Nikah Gantung & Perbandingan"

Post a Comment