Gambar Gerhana Bulan

Peluang untuk menyaksikan fenomena gerhana bulan penuh malam ini tidak terjejas walaupun jerebu melanda di beberapa kawasan di seluruh negara.

Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi, Datuk Che Gayah Ismail memberitahu Bernama di sini hari ini, keadaan jerebu adalah sederhana dan tidak menjejaskan penglihatan untuk melihat fenomena gerhana itu.

"Jerebu tidak tebal. Ia tidak menghalang orang ramai untuk menyaksikan fenomena ini," katanya.

Sementara itu, Jabatan Alam Sekitar (JAS) merekodkan hanya Tanjung Malim, Perak mencatat Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat iaitu bacaan (112) setakat pukul 6 petang.

Sebanyak 34 kawasan mencatat IPU sederhana antaranya Batu Muda, Kuala Lumpur (72), Kemaman, Terengganu (64) dan Kuala Selangor, Selangor (53).

Bacaan IPU baik berada antara 0-50, sederhana (51-100), tidak sihat (100-200), sangat tidak sihat (200-300) dan berbahaya pada bacaan melebihi 300.

Sementara itu, menurut laman web Persatuan Falak Syari Malaysia, fenomena gerhana bulan penuh berlaku pada malam ini iaitu bersamaan 14 Zulhijjah.

Gerhana itu dapat dilihat dengan mata kasar BERMULA pukul 5.15 petang dan berakhir pada 8.34 malam.

Gerhana bulan akan hanya dapat kelihatan di seluruh Malaysia ketika waktu Maghrib, iaitu terbenamnya matahari di langit barat dan timbulnya bulan di langit timur.

Laguna Park Pulau Indah Pelabuhan Klang

Tambak Pontian Kecil Johor Bharu
Tambak Pontian Kecil Johor Bharu

Tawau Sabah

Saujana Utama, Sg Buloh

Petaling Jaya, Selangor

Perlis Indra Kayangan

Penang

Tawau Sabah

UITM Tapah, Perak

Ipoh Perak

Kuala Kubu Bharu

Kuatan Port ,Pahang

Pekan Nanas

Menara Kuala Lumpur

Jambatan Pulau Pinang

0 Response to "Gambar Gerhana Bulan"

Post a Comment