GoogleStreetView Dalam Air??

Sekarang sudah sangat mudah untuk mendapatkan panorama 360 darjah dari jalan manapun di seluruh penjuru dunia melalui google street view . Tidak lama lagi google street view  juga boleh berlaku untuk terumbu karang dan keindahan bawah laut .

Para penyelidik dari Hidupan Laut Nasional Amerika Syarikat menyediakan panorama 360 darjah terumbu karang di Florida Keys . Mereka berharap keindahan bawah laut boleh diabadikan di dalam Google Street View . Bukan hanya untuk keperluan penyelidikan dan perancangan pengurusan , para penyelidik ingin membuka pintu bagi orang awam melihat sendiri ekosistem yang selama ini sukar dan mahal untuk diterokai.


Kira-kira 400,000 foto karang sebelumnya telah dihasilkan dari lepas pantai Australia dan Kepulauan Caribbean . Kini foto - foto terbaru di Amerika Syarikat mempunyai skala dan data yang terperinci , serta memperlihatkan kejayaan dan kegagalan pemulihan koral . Kumpulan foto juga dapat membantu penyelidik untuk mengkaji kesan menghangatnya suhu air laut , pencemaran dan taufan terhadap terumbu karang. 


Kamera berbentuk bola keranjang ini dilengkapi triple - lens SVII adalah teknologi yang sama dengan yang dipakai untuk mengambil foto - foto Google Street View di seluruh penjuru dunia . Namun tidak lagi diletakkan di atas kereta , peralatan seberat 65 kilogram ini terikat pada penyelam dan dipasang motor kecil . Versi yang lebih kecil juga boleh dilekatkan pada tripod. 

Dari foto - foto yang sudah diambil , para penyelidik dari Hidupan Laut Nasional Amerika Syarikat mencari Acropora palmata atau koral Elkhorn yang terancam , sebidang karang mati akibat pemutihan dan nurseri karang seperti tanaman gantung di perairan Florida Keys . Semua foto tertumpu dengan tajam seraya diputar - putar ke pelbagai sudut pada skrin komputer


Projek pemetaan bawah laut ini merupakan sebahagian daripada kerjasama Hidupan Laut Nasional dengan Catlin Seaview Survey , yang dibiayai syarikat insurans global Catlin . Google juga tercatat sebagai sponsor . Foto - foto yang telah diambil dimuat naik ke laman Catlin Global Reef Record . Projek ini selanjutnya akan memetakan perairan di Asia Tenggara . ( dw.de )


0 Response to "GoogleStreetView Dalam Air??"

Post a Comment